Zo haal je het meeste uit je caravan
Jaarlijks gaan er heel wat Nederlanders met de caravan naar Frankrijk. Maar hoe haal je nu het meeste uit je caravan? Een paar tips voor een optimale kampeerervaring.
De juiste caravan achter de juiste auto
Nog voordat je vertrekt is het belangrijk de verhouding
tussen de auto en de caravan te controleren. Rijden met een te zware caravan
achter een te lichte auto is geen pretje. Op de snelweg neemt de caravan dan de
auto op sleeptouw als er een vrachtwagen aankomt.
Zeker als je naar Lyon gaat is een slechte auto-caravan match vervelend. Daar
is het heuvelachtig. De motor kan dan problemen krijgen, omdat deze het gewicht
niet kan trekken. Een slingerende caravan die bijna op z’n kant gaat is vaak
een enge ervaring. Daarom wil je dat voorkomen.
Wil je zeker weten dat jouw auto het gewicht aankan? Kijk dan even in de
kentekenpapieren. Daarin staat het maximale trekgewicht vermeld. Vul de caravan
niet tot het maximale trekgewicht, maar houd wat speling.
Zware spullen verspreiden
Bij de voorbereiding is het belangrijk dat je zware spullen
verdeelt. Pak de camper zo in, dat het gewicht goed verdeeld is. Zomaar alles
in de camper gooien is geen goed plan. Stel je voor dat je auto een maximaal
trekgewicht heeft van 1300 kilo en de caravan bijna 1000 kilo weegt. Dan kun je
300 kilo aan bagage meenemen. Maar er moet nog een reservewiel bij, je neemt
een gevulde watertank mee, een voortent, gasflessen en wat kleren, schoenen en
andere accessoires. Dan zit de caravan zo vol.
Daarom is het handig om kritisch te kijken naar wat je meeneemt. Leg zware
spullen zowel links als rechts. Leg je links iets zwaars, doe dat dan rechts
ook. Het is het handigst om dat zo dicht mogelijk bij de as te doen, om slingeren
te voorkomen.
Handig om mee te nemen
Bij aankomst kun je wel een aantal powertools gebruiken. Je
staat er misschien niet bij stil, maar een accuboormachine is handig om mee te
hebben op vakantie. Daarmee kun je de pootjes onder de caravan zo uitdraaien.
De caravan komt dan stevig op de grond te staan. Normaal gesproken draai je de
pootjes uit met een slinger, maar dit is nog handiger.
Op de accuboormachine zet je een verlengstuk met een dop. Daarmee maak je het
apparaat klaar om binnen een mum van tijd de pootjes van de caravan uit te
draaien.
Een gieter is ook handig. Deze kun je gebruiken voor de watertank. Het vult
veel makkelijker. Bovendien kun je de gieter ook gebruiken voor de toilet tank.
Giet bij de toilet tank wat caravan toiletvloeistof bij. Dat geeft een fijne
geur, waardoor het toilet van de caravan niet zo ruikt. Het is aan te raden
zo’n fles al voor je vertrek in Nederland te kopen. In campingwinkels in
Frankrijk zijn ze namelijk erg duur.
De caravan waterpas zetten
Bij aankomst is het belangrijk de camping waterpas te zetten. De meeste campingplekken zijn standaard niet waterpas. Daardoor rol je ‘s nachts je bed uit en klotsen je eitjes uit de pan over het gasfornuis. Op de dissel van de caravan kun je het best twee waterpasjes plakken. Neem gekromde hulpstukken (‘bananen’ genoemd) mee. Je kunt daar met de caravan op rijden. Op die manier kun je op een schuine plek toch recht staan. Deze hulpmiddelen zijn te koop bij de kampeerwinkel.
De luifel inrollen als je weggaat
Frankrijk kent genoeg mooie, zonnige dagen. Veel kampeerders
hebben dan de luifel uit. De meeste mensen willen ook wel eens een uitje maken
naar een leuke stad, een kasteel of naar de markt. Wie tijdelijk van de camping
vertrekt, doet er goed aan de luifel in te rollen. Het zou net zo belangrijk
moeten zijn als het op slot doen van de caravandeur.
Het kan namelijk zomaar zijn dat de wind aantrekt. Als de wind onder een luifel
komt, ligt de luifel zo op het dak. Met wat pech heb je dan behoorlijke schade.
Zelfs als je stormbanden en extra grote haringen gebruikt, is het belangrijk de
luifel in te rollen bij vertrek.